Ilmastonmuutokseen sopeutuminen
Päästöjen vähentämisestä huolimatta ilmasto lämpenee lähitulevaisuudessa. Ilmastonmuutokseen täytyy siksi varautua ja sopeutua. Yleistyvät sään ääri-ilmiöt laittavat väyläverkot koetukselle. Erityisesti talviajan vaihtelevat sääolosuhteet luovat haasteita kaikille väylämuodoille.
Väylänpidon yhtenä haasteena on suunnitella ilmastonmuutoksen vaikutusten johdosta tarpeellisia väyläverkon sopeutumistoimia. Kehittämistyö lähtee liikkeelle väyläverkon rakenteellisesta ja teknisestä varautumisesta. Se edellyttää selvityksiä nykyisten rakenteiden ja teknisten järjestelmien toimivuusrajoista, häiriönsietokyvystä ja vaurioitumisriskistä. Haavoittuvuustarkastelujen avulla on tunnistettu tarkemmin ilmastonmuutoksen ja sään ääri-ilmiöiden vaikutuksia väylänpitoon sekä pyritty tunnistamaan väyläverkon kohteita ja ominaisuuksia, jotka ovat alttiita ja herkkiä ilmastonmuutoksen vaikutuksille ja joihin mahdolliset sopeutumistoimet tulisi kohdentaa.
Ilmastonmuutos vaikuttaa merkittävästi etenkin liikenneverkon talviajan olosuhteisiin. Maanteillä talvihoito on entistä hankalampaa ja kalliimpaa olosuhteiltaan vaikeampien ajanjaksojen lisääntyessä. Liikenteen sujuvuuden ja turvallisuuden varmistaminen näissä olosuhteissa edellyttää lisäpanostusta talvihoitoon. Sama koskee myös rautateitä.
Suomen merialueella muuttuvat jääolosuhteet ja voimistuvat tuulet muuttavat talvimerenkulun avustusolosuhteita vaikeammin ennakoitaviksi ja nopeasti muuttuviksi. Erimerkiksi avustusolosuhteiltaan vaativimpien ahtojää- ja sohjovyöhykkeiden määrä voi lisääntyä ja niiden sijainti muuttua aikaisemmasta, mikä edellyttää jääolosuhteiden ennustettavuuden kehittämistä.
Miten ilmasto muuttuu?
Yhteistyössä Ilmatieteen laitoksen kanssa on tarkasteltu miten ilmasto muuttuu Suomessa pitkällä aikajänteellä eli mihin väylänpidossa tulee sopeutua. Suomessa ilmastonmuutoksen vaikutusten odotetaan olevan selvimpiä erilaisissa lämpötilaan suoraan liittyvissä ilmiöissä. Helleaallot voimistuvat ja vastaavasti kovat pakkaset ja jääpeite merialueilla vähenevät. Muutokset lämpö-, sade- ja tuulioloissa ovat merkittäviä erityisesti tien- ja radanpidon kannalta.
Sään ääri-ilmiöt
Mahdolliset vaikutukset tieverkolla
Laaja tieverkko on otollinen ympäristö ilmastonmuutoksen aiheuttamille vaikutuksille. Ympärivuotisten sademäärien lisääntyminen vaatii tieverkolta enemmän kuivatusrakenteita ja vaatimukset päällysteiden vedenkestävyydelle kovenevat. Ilmaston lämpenemisen myötä myös talviaikaan sataa useammin, ja näin ollen myös jäätymis-sulamissyklit ovat tiheämpiä. Tämä vaikeuttaa esimerkiksi liukkauden ennakointia, tunnistamista ja torjuntaa.
Teiden päällystystöiden sesonkiaikaa on kesä, mutta nimenomaan talvella päällysteet joutuvatkin kovalle koetukselle. Lämpötilojen vaihtelun aiheuttamat vetiset talvet vaurioittavat tienpintoja erityisesti Etelä-Suomen runsaasti liikennöidyillä tieosuuksilla. Pakkasen jäljiltä hauraat asfalttipäällysteet ovat herkkiä runsaiden vesisateiden aiheuttamille rei’ille ja muille vaurioille.
Mahdolliset vaikutukset rataverkolla
Rata-alueilla ilmastonmuutos aiheuttaa muun muassa runsaiden sademäärien myötä tulvia, lisää talven jäätymis-sulamissyklejä sekä runsaita lumisateita. Myös helteiden yleistyminen vaikuttaa rautateihin ja hellekäyrien aiheuttamiin riskeihin on varauduttava.
Näihin haasteisiin voimme onneksi vastata sekä jo suunnitteluvaiheessa että erilaisten teknisten ratkaisujen avulla. Ratarakenteita ei esimerkiksi sijoiteta tulvanaroille alueille, lisäksi kuivaus- ja lumenpoistomenetelmiä tehostetaan laitevikojen välttämiseksi.
Mahdolliset vaikutukset vesiväylillä
Ilmastonmuutos vaikuttaa myös vesiväylien rakentamiseen ja liikenteeseen. Erityisesti äärisääolot, kuten kuivien kausien ja sateiden vaihtelut, voivat vaikuttaa merenkulkuun merkittävästi. Myös pitkät hellejaksot ja niiden aiheuttama meriveden lämpeneminen vaikuttavat vesiväylien kasvi- ja eläinlajeihin kuin myös merenkulun laitteiston toimintaan. Väylävirasto on tunnistanut merenkulun ilmastohaasteita ja kehittää keinoja niihin sopeutumiseen sekä kielteisten vaikutusten vähentämiseen.
Sääolosuhteiden muuttuminen vaikuttaa erityisesti meriliikenteessä käytetyn kaluston kuntoon. Esimerkiksi erilaisia merenkulun turvalaitteita tulee kehittää aiempaa kestävämmäksi, jotta ne pysyvät toimintakykyisinä erilaisissa ympäristöissä. Tekniikan kehitys edesauttaa myös tässä – nykyään valolliset turvalaitteet toimivat hehkulamppujen sijaan ledilampuilla, jolloin turvalaite ei tuota lämpöä ja näin ollen sulata jäätä.
Lue lisää
Kansallinen energia- ja ilmastopolitiikka:
Valtioneuvoston selonteko kansallisesta ilmastonmuutokseen sopeutumissuunnitelmasta
(KISS2030, VNS 15/2022)
Väyläviraston julkaisuja:
Tarkastelu väyläverkon haavoittuvuudesta ilmastonmuutoksen vaikutuksille (Väyläviraston julkaisuja 35/2025)
Ilmastonmuutokseen sopeutuminen Väyläviraston ohjeissa (Väyläviraston julkaisuja 21/2024)
Ilmastonmuutoksen skenaariot väylänpidossa (Väyläviraston julkaisuja 15/2024)
Ilmastonmuutokseen sopeutuminen väylänpidossa: Nykytilaselvitys (Väyläviraston julkaisuja 27/2023)
Ilmastovaikutusten huomioon ottaminen liikennejärjestelmäsuunnittelussa (Liikenneviraston tutkimuksia ja selvityksiä 20/2011)
Ilmastonmuutoksen vaikutus tiestön hoitoon ja ylläpitoon (Tiehallinnon selvityksiä 8/2009)
Ilmastomuutoksen vaikutukset Merenkulkulaitoksen toimintaan ja ilmastomuutokseen sopeutumisen edellyttämät toimenpiteet (Merenkulkulaitoksen sisäisiä julkaisuja 3/2009)
Ilmastonmuutokseen sopeutuminen radanpidossa, esiselvitys (Ratahallintokeskuksen julkaisuja A16/2008)
Ilmastonmuutokseen sopeutuminen tienpidossa, esiselvitys (Tiehallinnon selvityksiä 4/2007)